Connecting Art Histories: nowa podstrona projektu realizowanego w WNKS

Z przyjemnością zawiadamiamy, że uruchomiona została strona poświęcona tematowi narracji o sztuce i feminizmie z perspektywy Europy Wschodniej i Ameryki Łacińskiej.

Strona jest elementem projektu kierowanego przez dr hab. Agatę Jakubowską (Instytut Historii Sztuki UW) i finansowanego przez The Getty Foundation w ramach inicjatywy Connecting Art Histories (CAH). Projekt ten to międzynarodowe seminarium badawcze, współprowadzone z prof. Andreą Giuntą z Uniwersytetu w Buenos Aires, podczas którego badaczki z obu regionów pracują wspólnie nad alternatywnymi wobec dyskursu zachodniego, uwzględniającymi globalne spojrzenie, narracjami na temat związków sztuki i emancypacji kobiet.

Na stronie projektu cah.wnks.uw.edu.pl publikowane będą (w języku angielskim) wpisy uczestniczek seminarium dotyczące prowadzonych na nim dyskusji, ale także relacje z wystaw i innych wydarzeń, czy komentarze do publikacji dotyczących tematyki projektu.

Publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr Doroty Walczak

Uprzejmie informujemy, że dnia 22 grudnia 2021 r. o godz. 16:30 w sali 108 budynku Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce (parter tzw. „szklanego budynku”) przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 odbędzie się publiczna obrona rozprawy doktorskiej (w trybie stacjonarnym) mgr Doroty Walczak. 

Tytuł rozprawy: „Centralne zarządzanie sztuką cerkiewną. Działalność Komitetu Troski o Rosyjskie Malarstwo Ikonowe (1901-1918)” (streszczenie)

Promotor: dr hab. Aleksandra Sulikowska-Bełczowska

Recenzenci:
prof. dr hab. Andrzej de Lazari (recenzja)
prof. dr hab. Piotr Krasny (recenzja)
dr hab. Mirosław Kruk, prof. UG (recenzja)

Dyscyplina naukowa: nauki o sztuce
Język obrony: polski

Oficjalne zawiadomienie o publicznej obronie:
zawiadomienie pol.
notification en.

Dziesięć dni przed obroną rozprawa zostanie udostępniona w Repozytorium UW (link).

Publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr Anety Hanny Popławskiej-Suś

Uprzejmie informujemy, że dnia 20 grudnia 2021 r. o godz. 15:30 odbędzie się w trybie zdalnym publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr Anety Hanny Popławskiej-Suś. 

Tytuł rozprawy: „Życie na pograniczu. Małżeństwa i związki polsko-niemieckie w latach 1945-2004 – studium  z antropologii historii” (Streszczenie)

Promotor: prof. dr hab. Maciej Ząbek
Promotor pomocniczy: dr Maria Małanicz-Przybylska

Recenzenci:
dr hab. Dagnosław Demski, prof. IAE PAN (recenzja)
prof. dr hab. Włodzimierz Mędrzecki (recenzja)

Dyscyplina naukowa: nauki o kulturze i religii
Język obrony: polski

Publiczna obrona rozprawy doktorskiej zostanie przeprowadzona w trybie zdalnym na podstawie § 29 ust. 6 załącznika nr 1 do Uchwały nr 481 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 października 2019 r. w sprawie określenia sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz stopnia doktora habilitowanego na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2019 r. poz. 340 z późn. zm.).

Link do udziału w obronie zostanie udostępniony po wcześniejszej rejestracji. Zgłoszenie należy przesłać na adres: ksniecinska@uw.edu.pl. Rejestracja uczestników będzie otwarta od godz. 10.00 w dniu 7.12.2021 r. do godz. 18.00 w dniu 15.12.2021 r. Link do uczestnictwa w obronie zostanie wysłany wieczorem 10.10.2021 r.

Oficjalne zawiadomienie o publicznej obronie:
Popławska-Suś zawiadomienie
Popławska-Suś notification 

Dziesięć dni przed obroną rozprawa zostanie udostępniona w Repozytorium UW (link).

Wykorzystanie efektów badań etnomuzykologicznych w dydaktyce i projektach artystycznych

  • Nazwa Programu: Społeczna odpowiedzialność nauki
  • Kierownik grantu: mgr Anastasiya Niakrasava
  • Nr wewnętrzny UW: 501-d131-73-0000916
  • Nr umowy: SONP/SP/513836/2021
  • Wysokość dofinansowania: 51 700 PLN
  • Termin rozpoczęcia: 01-12-2021
  • Termin zakończenia: 28-02-2023

Celem projektu jest zastosowanie efektów badań etnomuzykologicznych w zajęciach akademickich i projektach artystycznych angażujących studentów różnych kierunków UW. Dzięki planowanemu wydawnictwu zawierającemu nagrania terenowe oraz repertuar tradycyjny w wykonaniu uczestników warsztatów będzie możliwa promocja zarówno badań etnomuzykologicznych prowadzonych przez pracowników i studentów UW jak i popularyzacja twórczych projektów realizowanych na UW.

Szkice o drodze do Indii. Topika orientalnej podróży w kulturze współczesnej

Tłumaczenie na język angielski monografii Jerzego Kochanowskiego „Rewolucja międzypaździernikowa. Polska 1956-1957” (ZNAK, Kraków 2017)

  • Nazwa Programu: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (Ministerstwo Edukacji i Nauki)
  • Kierownik grantu: prof. dr hab. Jerzy Kochanowski
  • Nr wewnętrzny UW: 501-d131-87-0000152
  • Nr umowy: NPRH/U21/SP/495549/2021/10
  • Wysokość dofinansowania: 83 744 PLN
  • Termin rozpoczęcia: 26-11-2021
  • Termin zakończenia: 25-11-2023

Przedmiotem projektu jest tłumaczenie na język angielski monografii autorstwa Jerzego Kochanowskiego „Rewolucja międzypaździernikowa. Polska 1956-1957” (Znak Horyzont, Kraków 2017, s. 478, ISBN 978-83-240-4208-1). Monografia w sposób pionierski pokazuje okres popaździernikowej odwilży w Polsce, w odróżnieniu od dotychczasowych prac koncentrując się nie tyle na zjawiskach politycznych, co na procesach społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Te głębokie przemiany, zachodzące (lub rozpoczęte) w Polsce w latach1956-1957 dotykały i angażowały praktycznie wszystkie grupy społeczne, zawodowe czy etniczne. W niektórych dziedzinach były one tak rozległe i głębokie, że można wręcz zaryzykować tezę określającą lata 1956-1957 (narracja książki wybiega poza tytułowy rok między październikiem 1956 a październkiem) jako polską bramę do nowoczesności. O ile bowiem znaczna część elementów politycznych odwilży uległa dość szybko zatarciu i rozmyciu, osiągnięcia społeczne i modernizacyjne – od utrwalenia sektora prywatnego przez rozwój motoryzacji i zmiany konsumpcyjne po świadome macierzyństwo – miały charakter trwały, a skutki były odczuwalne przez następne dekady. Równie znaczący zwrot przyniósł dopiero rok 1989. O szybkości i trwałości zmian zapoczątkowanych i częściowo przeprowadzonych w latach 1956-1957 r. zadecydowały wyjątkowa koincydencja i kumulacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Z jednej strony ideologizacja życia politycznego, społecznego, gospodarczego czy kulturalnego w stalinizmie stworzyła zaplecze do szybkiego i głębokiego odreagowania. Z drugiej strony ekipie Władysława Gomułki niezwykle zależało na utrzymaniu i ugruntowaniu swojego prospołecznego, reformatorskiego wizerunku, a podejmowane reformy ekonomiczne i przyzwolenie na bardziej wyrafinowaną konsumpcję pozwalały przynajmniej złagodzić głęboką zapaść gospodarczą. Olbrzymie znaczenie miał również fakt, że aparat nadzoru i represji uległ przejściowemu – ale daleko idącemu – osłabieniu. Korzystne były również uwarunkowania międzynarodowe – w ZSRR trwała chruszczowowska odwilż, a jednocześnie na Zachodzie Europy, która ostatecznie wychodziła z powojennego kryzysu, zachodziły głębokie, strukturalne procesy społeczne, kulturowe i gospodarcze (polskie przemiany zostały pokazane na ich tle). Monografia została oparta na bardzo szerokiej kwerendzie archiwalnej i bibliotecznej. Po raz pierwszy zostały tak szeroko wykorzystane zarówno raporty RWE, jak żródła wizualne (karykatury). Książka otrzymala najważniejsze nagrody dla prac historycznych (tygodnika „Polityka”; im. Jerzego Giedroycia; im. Kazmierza Moczarskiego), została pozytywnie (czesto entuzjastycznie) zrecenzowana zarówno w periodykach naukowych (m.in. „Kwartalnik Historyczny”, „Przegląd Historyczny”, „Acta Poloniae Historica”), jak w dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach (m.in.”Nowe Książki”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Polski”, „Newsweek Historia”, „Sieci”).

Publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr Magdaleny Herman

Uprzejmie informujemy, że dnia 8 grudnia 2021 r. o godz. 16:30 w sali 108 budynku Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce (parter tzw. „szklanego budynku”) przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 odbędzie się publiczna obrona rozprawy doktorskiej (w trybie stacjonarnym) mgr Magdaleny Izabeli Herman. 

Tytuł rozprawy: „Kolekcja rycin Jana Ponętowskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie” (streszczenie_pl_en)

Promotor:
prof. dr hab. Grażyna Jurkowlaniec
Recenzenci:
dr hab. Justyna Kiliańczyk-Zięba (recenzja)
dr hab. Zbigniew Michalczyk, prof. IS PAN (recenzja)

Dyscyplina naukowa: nauki o sztuce
Język obrony: polski
Oficjalne zawiadomienie o publicznej obronie:
zawiadomienie-pl
notification-en

Dziesięć dni przed obroną rozprawa zostanie udostępniona w Repozytorium UW (link).

„Die gotische Sakralbaukunst in Schlesien 1200–1420” – przekład na język niemiecki i wydanie książki dr. hab. Jakuba Adamskiego „Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200-1420”

  • Nazwa Programu: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki
  • Kierownik grantu: dr hab. Jakub Adamski
  • Nr wewnętrzny UW: 501-d131-87-0000151
  • Nr umowy: NPRH/U21/SP/495128/2021/10
  • Wysokość dofinansowania: 250 695 PLN
  • Termin rozpoczęcia: 18-11-2021
  • Termin zakończenia: 17-11-2024

Monografia J. Adamskiego Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200–1420 jest znaczącym osiągnięciem współczesnej mediewistyki w Polsce. Celem tej rozprawy było nowatorskie przedstawienie głównych kierunków rozwoju architektury kościelnej na Śląsku XIII-XV wieku. Stanowi ona pierwsze w dziejach nauki tak szeroko zakrojone studium kiludziesięciu imponujących kościołów gotyckich, które do dziś kształtują charakter krajobrazu kulturowego Śląska. Struktura pracy podlega logicznej narracji, w ramach której ukazane zostały drogi przemian zachodzących w architekturze na Śląsku od początków nowej epoki stylowej około roku 1200. Autor, śledząc je i ukazując procesy wiodące do ukształtowania się jej oryginalnego języka stylowego w XIV wieku, ukazał ją w całym spektrum regionalnych i europejskich powiązań i inspiracji. Osią tematyczną pracy jest problem wykształcenia się w początku XIV wieku regionalnego modusu śląskiej architektury sakralnej, który wyróżnia tamtejsze budowle na tle całej architektury europejskiej późnego średniowiecza. Książka ta pokazuje, że niewielu regionach ówczesnej Europy, zwłaszcza w XIV wieku, powstawały kościoły parafialne i zakonne, które mogłyby się równać ze śląskimi pod względem rozmiarów, monumentalizmu i ekspresji przestrzennej wnętrza. Wiele z tych śląskich budowli to prawdziwe arcydzieła europejskiego gotyku, na co do tej pory zwykle nie zwracano uwagi – a z pewnością nie poza Polską. Jednym z głównych założeń książki jest zanegowanie dotychczasowego poglądu na kształt śląskich kościołów XIII-XV wieku jako wyniku pasywnej recepcji wzorów czerpanych niemal wyłącznie z Czech. Najważniejszym ustaleniem pracy jest wykazanie, że budowniczowie czynni na Śląsku od końca XIII wieku włączyli się w nowoczesny nurt przemian stylowych architektury gotyckiej, wywodzący się z Górnej Nadrenii, który prowadził do wykształcenia się „nowego stylu”, zwanego tradycyjnie późnym gotykiem. Autor udowodnił, że główne źródło inspiracji śląskich kościołów tego czasu leży daleko poza Polską, sięgając kręgu alzacko-szwabskiego ze Strasburgiem na czele. Świadczy to o dojrzałości kulturowej Śląska, który od końca XIII wieku należał do wiodących cywilizacyjnie regionów Europy Środkowej. Walorem naukowym pracy jest przyjęta metoda badań, łącząca skrupulatne dociekania stylowo-formalne o paneuropejskim zasięgu (od Francji i Anglii po Prusy) z badaniem różnorodnych funkcji budowli oraz społecznego zaplecza warsztatowego i fundacyjno-patronackiego. Zamierzeniem autora było rekonstruowanie kontekstu historycznego i znaczenia danego kościoła dla jego zleceniodawców i użytkowników. Przedstawiony w tej książce rozwój architektury sakralnej na Śląsku jawi się jako integralna część dziejów tej dzielnicy, nieograniczających się do kwestii politycznych, gospodarczych i społecznych. W efekcie, praca ta przynosi lepsze zrozumienie fundamentalnych procesów dziejowych, których Śląsk i jego mieszkańcy byli świadkiem i podmiotem w późnym średniowieczu.

NAUKA JEST DLA LUDZI: IV edycja konkursu

Uprzejmie informujemy, że rozpoczęła się IV edycja konkursu „Nauka jest dla ludzi” Centrum Współpracy i Dialogu (CWiD) UW. Do wygrania jest 30 tys. zł na popularyzację badań!

Nauka nie jest nudna i może służyć każdemu z nas. Taki przekaz CWiD UW chce kierować do uczestników konkursu „Nauka jest dla ludzi”. Jego cel to promowanie w Internecie i/lub w mediach tradycyjnych wyników już zrealizowanych lub realizowanych obecnie badań, które odpowiadają na ważne wyzwania społeczne i gospodarcze lub zmieniają nasze rozumienie świata. Inicjatywa jest skierowana do pracowniczek i pracowników etatowych oraz doktorantek, a także doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego.

Nagrodą w konkursie jest wsparcie w postaci doradztwa i sfinansowania przez Organizatora usług i/lub produktów zakupionych w celu zrealizowania projektu do maksymalnej kwoty 30.000 zł brutto (trzydzieści tysięcy złotych). Istnieje możliwość zorganizowania przez CWiD UW wydarzenia, takiego jak np. spotkanie z ekspertem, konferencja promująca wyniki badań, webinarium, nagranie filmu instruktażowego, edukacyjnego itp. (w formie stacjonarnej i zdalnej) czy zakup przez CWiD usług niezbędnych do realizacji promocji projektu, m.in. wynajmu przestrzeni, usług reklamowych, usług marketingowych, budowy serwisu www.

Okres wydatkowania Nagrody nie może być dłuższy niż 120 dni liczonych od rozpoczęcia pierwszych działań objętych finansowaniem z Nagrody.
Konieczne jest rozpoczęcie wydatkowania Nagrody nie później niż 45 dni po spotkaniu organizacyjnym z przedstawicielem Organizatora Konkursu.

Przyjmowanie zgłoszeń w czwartej edycji konkursu trwa do 26 listopada 2021 roku. Formularz zgłoszeniowy, a także regulamin konkursowy znajdują się pod adresem: https://cwid.uw.edu.pl/formularz-zgloszeniowy-konkursu/
W razie pytań należy kontaktować się pod adresem: kontakt@cwid.uw.edu.pl