- Nazwa Programu: Doskonała Nauka
- Kierownik grantu: dr Magdalena Herman
- Nr wewnętrzny UW: 501-D131-59-0000605
- Nr umowy: UMO-DNM/SP/546826/2022
- Wysokość dofinansowania: 79 970 PLN
- Termin rozpoczęcia: 01-11-2022
- Termin zakończenia: 30-04-2025
Celem i zarazem efektem projektu jest opublikowanie w formie książkowej i w formie elektronicznej trzytomowej monografii pod tytułem Kolekcja rycin Jana Ponętowskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. W 1592 roku opat hradyski Jan Ponętowski (ok. 1540–1598) przekazał Akademii Krakowskiej rozmaite artefakty, w tym kolekcję grafiki, która stała się ozdobą zbiorów najstarszego polskiego uniwersytetu. Do dziś w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej zachowały się aż 1204 ryciny pochodzące z kolekcji Ponętowskiego: oprawione w dwunastu albumach graficznych, wklejone do książek i w formie trzech fryzów graficznych. Proponowana publikacja stanowi pierwsze kompleksowe opracowanie tej jedynej zachowanej XVI-wiecznej kolekcji graficznej związanej z terytorium Królestwa Polskiego i Moraw, a zarazem jednej z niewielu zachowanych wczesnonowożytnych kolekcji grafiki na świecie. Tematyka proponowanej monografii dotyczy:
- kolekcji rycin Jana Ponętowskiego w ujęciu historycznym i systematycznym; scharakteryzowanej w oparciu o drobiazgowe analizy źródłowe, historyczno-artystyczne (w tym także porównawcze dzięki badaniom przeprowadzonym w europejskich zbiorach graficznych – bibliotecznych i muzealnych), bibliologiczne, filigranistyczne, tegumentologiczne ze szczególnym uwzględnieniem warstwy materialnej zachowanych dzieł;
- praktyk kolekcjonerskich prałata i szlachcica – Jana Ponętowskiego – w kontekście jego biografii zrekonstruowanej w oparciu o nieznane dotąd źródła, formacji intelektualnej, kolekcjonerstwa europejskiego oraz roli sztuki w kreowaniu wizerunku w epoce nowożytnej;
- strategii przyjmowanych przez europejskich wydawców rycin i odpowiedzi na nie na przykładzie kolekcji Jana Ponętowskiego.
Zakres tematyczny monografii wykracza poza zjawiska o charakterze lokalnym ze względu na biografię kolekcjonera związanego ściśle z Morawami, jak i europejskie pochodzenie dzieł z jego kolekcji. Trzon monografii stanowi jej tom pierwszy z opracowaniem krytycznym, tomy drugi i trzeci zawierają katalog kolekcji z notą dla każdego dzieła. Jest to pierwsza monografia zachowanej kolekcji graficznej z XVI wieku, która uwzględnia zarówno opracowanie krytyczne, jak i pełen katalog.